Niveau d'étude
Bac +5
ECTS
18 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
Objectifs
Heures d'enseignement
- UE Spécialité - CMTDCours magistral - Travaux dirigés86h
- UE Spécialité - CMCM54h
Pré-requis recommandés
Période
Semestre 9
Liste des enseignements
Linguistique
4 créditsTraduction
6 créditsLittérature et civilisation des pays anglophones 1
4 créditsCulture et société domaine anglophone
4 créditsLittérature et civilisation 2
3 crédits
Linguistique
Niveau d'étude
Bac +5
ECTS
4 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
Période de l'année
Automne (sept. à dec./janv.)
- Langue d’enseignement : anglais et français
- Objectifs du cours :
- Objectifs théoriques : ce cours vise à distinguer la langue orale de la langue écrite sur la base de leurs particularités respectives et à établir les liens propres à l’oral entre la phonologie, la syntaxe, la morphologie, la gestuelle et la sémantique, alors que ces composantes de l’oral sont souvent étudiées séparément. L’acquisition de la langue orale anglaise par des enfants à développements typique et atypique sera également abordée
- Objectif méthodologique : le cours propose une introduction à la méthodologie de la recherche sur la langue orale (aspects réglementaires, collecte de données, transcription, objets d’analyse)
- Objectifs pratiques : le cours vise à donner une meilleure connaissance du fonctionnement de l’anglais oral et de ses contraintes. Il apporte des outils pour décrire ces éléments en anglais, et amorce en cela une préparation aux épreuves de phonologie du tronc commun de l’agrégation externe d’anglais.
Traduction
Niveau d'étude
Bac +5
ECTS
6 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
Période de l'année
Automne (sept. à dec./janv.)
Littérature et civilisation des pays anglophones 1
Niveau d'étude
Bac +5
ECTS
4 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
Ce cours se compose de quatre modules
Cours de M. Mianowski :The course examines the functions and representations of the body in the context of postcolonial studies through the specific lens of the Magdalen Laundries scandal and the history of the mother and baby homes in Ireland. More particularly the course will examine the context in which the scandal emerged in the middle of the 1990s in Ireland. Students will be asked to read closely Dermot Bolger’s novel A Second Life : a Renewed Novel (2010) and question the links between the young Irish nation in the early years of the 20th century and the bodies of the mothers and babies hidden away and rendered invisible. The aim of the course is utlimately to study the ways in which those secrets are revealed in Irish literature and the arts today.
Emotion and Affect in American Literature (9 h N. Manning):This course will explore questions of feeling and emotion in American literature—such as emotional truth, excess, apathy, and affective norms—from the nineteenth century until today, especially in light of recent developments in affect theory.
The American War in Vietnam: The Changing History (9 h M. Foley) :
In this short course, we will do our best to immerse ourselves in the history of the American
war in Vietnam. Often called “America’s longest war,” the war was the second war of national liberation for a generation of Vietnamese, and just one more inamanycenturies’ long history of
conflicts with outside powers. Between 1954 and 1975, the war took the lives of more than 3 million Vietnamese and more than 58,000 Americans. It devastated and poisoned much of the Vietnamese landscape, drove millions of refugees from rural areas into urban centers, and ultimately resulted in unification of Vietnam under a triumphant communist government. It also seriously damaged the United States’ image around the world. On the American home front,
the war divided the American public as few events have since the Civil War, transformed American politics, and it is safe to say, left a lasting scar on the national psyche; in discourse over American foreign policy, for example, the “Vietnam Syndrome” still looms large.
At the same time, the memory and legacy of the Vietnam War remain fiercely contested. But this is nothing new: the history of the American war in Vietnam has always been fiercely contested –by scholars, pundits, and the public. Fiftieth anniversary commemorations have
only brought such lingering divisions over the history and memory of the war into sharper
relief. The point of this course is to analyze both scholarly and popular interpretations of the
war over recent decades, and unpack some of the most hotly-debated aspects of the war.
La tentation primitiviste (9 h S. Berthier-Foglar) : This course aims to discuss primitivist movements in the United States from Thoreau’s Walden Pond to Mabel Dodge Luhan’s intellectual salon in Taos, New Mexico, as well as its contemporary offshoots. It will analyze a wide array of discourses: urbanism/architecture, the gender/primitivist nexus, New Age religions and Native American world views.
Culture et société domaine anglophone
Niveau d'étude
Bac +5
ECTS
4 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
Ce cours se compose de deux modules :
British and Irish Modernism
Walking and the aesthetics of modernity (18h Cours de Marie Mianowski ): We will question the act and the representations of walking in a number of modernist texts, including poetry, novels, short stories, films, visual art, and theoretical writing, focusing on the historical and cultural context of these artistic productions.
The rise of urban life and the acceleration of mobility had a great impact on the literary and artistic movement of the first half of the twentieth century known as modernism, and on the construction of twentieth-century gaze, subjects and creative minds. We will question the paradoxical sense of walking, especially in the city, both as a place of possibility and creative encounters but also as a fragmentary and alienating space.
The aim is for students to be able to read a range of modernist texts critically and analytically, drawing associations between the text – be it artistic, literary or cinematic – and the theoretical, historical and cultural context in which it was produced.
Over a period of six weeks, students will be given a one-hour lecture weekly, followed by a two-hour seminar. During the lecture, students will be given handouts, and powerpoint presentations will be used where appropriate. These will be made available to students on Moodle directly after the class. During the seminar, students will be asked to give presentations, and each week there will be the opportunity for small-group discussion and close-analysis.
De la New Woman à la Modern Woman : l’évolution de la condition féminine en Grande-Bretagne de 1900 à 1940 (18 h V. Molinari) : Ce cours porte sur l’évolution de la condition féminine entre la fin de la période victorienne et le début de la Seconde Guerre mondiale, une période, riche en changements politiques, économiques et sociaux. Seront examinés les revendications du mouvement féministe victorien et édouardien ainsi que, notamment, l’impact, à court et moyen terme, des bouleversements occasionnés par la Première Guerre. Le mariage, la maternité, l’éducation, l’emploi, la mode, la politique ou encore la sexualité sont autant de sujets qui seront abordés à travers l’étude de sources primaires afin de déterminer l’étendue des changements en question et confronter l’image de la New Woman du début du siècle et de la Flapper, ou de la Modern Woman de l'entre-deux-guerres à la réalité.
Littérature et civilisation 2
Niveau d'étude
Bac +5
ECTS
3 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
Période de l'année
Automne (sept. à dec./janv.)
Les étudiants doivent suivre deux cours d’agrégation de 12 h parmi les cinq cours suivants :
- Littérature GB: John Webster. The Duchess of Malfi [1613-14]. Edited by Michael Neill. New York, London: W. W. Norton Critical Editions, 2015.
- Littérature GB: Daniel Defoe. Roxana: The Fortunate Mistress [1724]. John Mullan, ed. Oxford: Oxford University Press (Oxford World’s Classics), 2008
- Littérature US: Herman Melville. The Confidence Man [1857]. Second edition, Hershel Parker and Mark Niemeyer, eds. New York, London: W. W. Norton Critical Editions, 2006.
- Civilisation GB : La question du Home Rule (1870-1914)
- Civilisation US : La Construction de l’Ouest américain [1865-1895] dans le cinéma hollywoodien