ECTS
18 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
Période
Semestre 7
Liste des enseignements
Professionnalisation I
6 créditsEnvironmental problem solving 1
6 créditsInitiatives
6 crédits
Professionnalisation I
ECTS
6 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
Période de l'année
Automne (sept. à dec./janv.)
Le cours Professionnalisation est déployé sur les quatre semestres du master et dispensé par des professionnels issus du monde de l’entreprise, des collectivités territoriales, du milieu associatif et du monde de la recherche. Le cours s’organise autour de trois axes : 1) retours sur expérience ; 2) apports méthodologiques ; 3) gestion de projet en mode agile.
En ce qui concerne les apports méthodologiques, les étudiants s’approprient trois formes de méthodologie : qualitative, quantitative et l’approche modélisation. Chacune de ces approches méthodologiques est sous-tendue par des outils clairement identifiés et présentés stratégiquement au cours des deux années de formation : pour l’approche qualitative nous mettons l’accent sur les méthodes de l’entretien, du sondage, les études des archives, l’analyse du discours ; pour l'approche quantitative, les étudiants sont formés à la collecte de données ainsi qu'au domaine de l'analyse de données (data analytics) sur Microsoft Excel, via la conduite des phases de nettoyage, de consolidation, de visualisation et d'analyse ; pour l’approche modélisation, l’analyse de flux de matière (MFA) utilisée en écologie industrielle est introduite à l’aide du logiciel libre STAN, permettant d’aborder des questions de gestion de ressources à travers une approche territoriale et systémique.
Environmental problem solving 1
ECTS
6 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
“Environmental Problem Solving: knowledge, methods and competencies” helps develop the knowledge, methods and competencies needed to advance sustainability and the ecological transition as unprecedented change is happening at the global, regional and local levels. Students are trained to use qualitative, quantitative and scenario methods in a systems-theory approach. “What can change?” “How can change happen?” “Who can change?” are the pivotal questions of the course. Two of the six key sectors of the ecological transition (Transport and Industry) are explored from a theoretical and practical perspective, including investigation of a set of case studies and a roll-play at the end of each sequence. Specific attention is given to biophysical and subsurface resources. This course works hand in hand with the project-based course “Initiatives” and the various interventions of our colleagues from the geology department.
Course objectives and competencies developed:
- Understand the complexity and interconnectedness of major environmental issues: systems competence
- Demonstrate understanding of selected environmental problems from a transdisciplinary perspective: transdisciplinary competence
- Learn to use the methods and processes of environmental problem solving: critical, strategic and normative competence
- Learn to use qualitative and quantitative data-collection methods: integrative data collection and analysis
- Develop strong oral and written communication skills and abilities: interpersonal and communication competence
Initiatives
ECTS
6 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
Période de l'année
Automne (sept. à dec./janv.)
Initiatives is a project-based course which helps students develop the knowledge, competencies, and abilities needed to advance sustainability and the ecological transition as unprecedented change is happening at the global, regional and local levels. By working for a period of 12 weeks on a specific project, students are trained to use qualitative, quantitative and scenario methods in a systems-theory approach. “What can change?” “How can change happen?” “Who can change?” are the pivotal questions of the course. The six key sectors of the ecological transition (Transport and Industry) are explored from a practical perspective. The projects pay specific attention to biophysical and subsurface resources. This course works hand in hand with the course “Environmental Problem Solving: knowledge, methods and competencies” and the various interventions of our colleagues from the geology department.