ECTS
9 crédits
Liste des enseignements
Politiques environnementales I
3 créditsEnvironmental problem solving 3
3 créditsAtelier de lecture en humanités environnementales
3 crédits
Politiques environnementales I
ECTS
3 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
Période de l'année
Printemps (janv. à avril/mai)
Le but de ce cours est de présenter les débats académiques autour des différentes significations attribuées à l’idée de nature et aux implications que ces sens multiples ont pour les individus, groupes sociaux et organisations qui cherchent à préserver la « nature ». Y sont abordés les notions de nature, wilderness, et biodiversité ainsi que les conflits et controverses autour des usages que les groupes sociaux cherchent à en faire ou s’efforcent d’empêcher.
Environmental problem solving 3
ECTS
3 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
Période de l'année
Automne (sept. à dec./janv.)
“Environmental Problem Solving: knowledge, methods and competencies” helps develop the knowledge, methods and competencies needed to advance sustainability and the ecological transition as unprecedented change is happening at the global, regional and local levels. Students are trained to use qualitative, quantitative and scenario methods in a systems-theory approach. “What can change?” “How can change happen?” “Who can change?” are the pivotal questions of the course. Two of the six key sectors of the ecological transition (Energy systems ; Cities and Buildings) are explored from a theoretical and practical perspective, including investigation of a set of case studies and a roll-play at the end of each sequence. Specific attention is given to biophysical and subsurface resources. This course works hand in hand with the project-based course “Initiatives” and the various interventions of our colleagues from the geology department.
Course objectives and competencies developed:
- Understand the complexity and interconnectedness of major environmental issues: systems competence
- Demonstrate understanding of selected environmental problems from a transdisciplinary perspective: transdisciplinary competence
- Learn to use the methods and processes of environmental problem solving: critical, strategic and normative competence
- Learn to use qualitative and quantitative data-collection methods: integrative data collection and analysis
- Develop strong oral and written communication skills and abilities: interpersonal and communication competence
Atelier de lecture en humanités environnementales
ECTS
3 crédits
Composante
UFR Sociétés, Cultures et Langues Étrangères
Période de l'année
Automne (sept. à dec./janv.)
Il s’agit d’un séminaire d’une heure bimensuel en pédagogie inversée et active qui permet d’approfondir certaines des thématiques abordées dans les autres cours de RESET via des lectures partagées. Le livre/chapitre/article est choisi par l’enseignant est communiqué aux étudiants au plus tard une semaine avant le cours. La parole circule librement mais elle est néanmoins donnée à chaque étudiant-e pour qu'ils/elles s'expriment en anglais.