Master Marketing, vente

Master Marketing, vente

Parcours Le Quanti : research and data intelligence for marketing

Présentation et objectifs

he Master 2 "Le Quanti", created in 1986, is a flagship programme of Grenoble IAE which enjoys a strong reputation and a very good image among market research professionals. It aims to train specialists in marketing and data analysis, quickly functional and very adaptable to all the jobs that make up the market research sector. It offers two options Professional Track / Research Track.

The Professional Track option is aimed on the one hand at students who wish to acquire the skills, knowledge and experience specific to the marketing research profession, and on the other hand, in its Research Track option, at those who wish to continue their studies with a view to obtaining a doctorate and aiming for an academic career. The first semester is common to both profiles. The second semester is then organised into a professional and a research track.

Graduates of this programme are or have been working in the largest research and consulting companies, ad-hoc or panel, mainly in Paris and Lyon (France) or internationally (e.g. GfK, TNS Sofres, ACNielsen, CSA, IRI, MetrixLab, IPSOS, BVA Group, Kantar, IFOP, Repères, Strategir, Enov, Côté Clients), as well as with large companies (e.g. L'Oréal, Sanofi Pasteur International, Danone, Lactalis, Teisseire, Pepsico, Nestlé). Others have chosen to create their own structure (Quantitude, etc.).

More info on the IAE's website.

Présentation

Présentation

Informations complémentaires

  • A teaching team that includes practitioners from research institutes and large companies. They participate extensively in the programme, not giving occasional lectures, but mainly by taking responsibility for entire courses. They provide half of the teaching hours. The other half is provided by recognised academics in marketing, consumer behaviour and research methods.
  • Immersion in practice throughout the programme (frequent and multifaceted interactions with research institutes and brands, reflection on concrete cases, work on projects entrusted by partner companies, 6-month internship, etc.) which reinforces the skills expected by the market.
  • A curriculum that is constantly being improved thanks to an advisory committee made up of market research practitioners and academics, in order to adapt to a rapidly changing sector.
  • Innovative and active teaching methods based mainly on group projects and real case studies.
  • More internship opportunities than students. In the largest research companies (IPSOS, BVA, KANTAR, etc.), students are most often offered a job before the end of their internship (up to 85% in the best years).
  • Curriculum taught entirely in English to a multicultural group.

Programme

Programme

Find out more about the program on the Grenoble IAE website.

Admission

Admission

Condition d'accès

Afin de connaître les conditions d'admission, veuillez consulter notre rubrique "candidater" directement sur le site de Grenoble IAE.

Public formation continue : Vous relevez de la formation continue :

  • si vous reprenez vos études après 2 ans d'interruption d'études
  • ou si vous suiviez une formation sous le régime formation continue l’une des 2 années précédentes
  • ou si vous êtes salarié, demandeur d'emploi, travailleur indépendant

Si vous n'avez pas le diplôme requis pour intégrer la formation, vous pouvez entreprendre une démarche de validation des acquis personnels et professionnels (VAPP).

Pour plus d'informations, consultez la page web de la Direction de la formation continue et de l’apprentissage

Candidature

Accédez à la rubrique "candidater" directement sur le site de Grenoble IAE

Public cible

Le  parcours  Le  quanti : research and data intelligence for marketing s’adresse aux étudiants de 1re année de master Marketing mais aussi aux étudiants issus d’autres formations en gestion  (par  exemple,  écoles  de  commerce). Elle est  également ouverte à des étudiants issus de formation scientifique, littéraire, juridique, sociologique, psychologique, etc. à condition de démontrer un réel intérêt pour le monde  des études en marketing et, si possible, posséder un début d’expérience (stage, emploi d’été, projet d’études...) dans ce secteur. Les candidats devront faire preuve d’un goût pour le marketing et pour l’analyse des données (chiffrées mais également qualitatives). Ils devront posséder un niveau  d’anglais leur permettant de suivre des cours en anglais, rédiger et s’exprimer dans cette langue.

Et après ?

Et après ?

Secteurs d'activité

  • Chargé / directeur d'études quantitatives et/ou qualitatives chez l'annonceur et en sociétés d'études marketing ou media (75%),
  • Chef de de produit, brand manager, directeur marketing, chef de marché, (15%)
  • Chef de projet, webmaster, community manager, chef de groupe (10%)

Métiers visés

- Chargé / directeur d’études quantitatives et/ou qualitatives chez l’annonceur et en sociétés d’études marketing ou media (75%)
- Chef de de produit, brand manager, directeur marketing, chef de marché (15%)
- Chef de projet, webmaster, community manager, chef de groupe (10%)