Prospection géophysique / Geophysical prospecting

La prospection géophysique utilise les lois de la physique pour obtenir des informations sur la structure du sous-sol. Le cours vise à donner aux étudiants les bases de la prospection géophysique pour la reconnaissance des structures superficielles (jusqu'à 100 m de profondeur). Après une introduction générale et l'apprentissage de notions de traitement du signal, le cours passe en revue les principales méthodes utilisées en géotechnique: sismique réfraction, sismique réflexion, méthodes électriques, gravimétrie, magnétisme et méthodes électro-magnétiques.

Les compétences visées sont la compréhension des avantages et limites des méthodes de prospection géophysique et la stratégie de reconnaissance à mettre en place en complémentarité avec les techniques géotechniques et les données géologiques.

Geophysical prospecting uses the laws of physics to obtain information on the structure of the subsoil. The course aims to provide students with the basics of geophysical prospecting for the recognition of surface structures (up to 100 m deep). After a general introduction and training in signal processing concepts, the course reviews the main methods used in geotechnics: seismic refraction, electrical methods, gravimetry, magnetism and electro-magnetic methods.

Emphasis is placed on understanding the advantages and limitations of geophysical prospecting methods and the recognition strategy to be implemented in conjunction with geotechnical techniques and geological data.

I. INTRODUCTION

1. Basic concepts
2. Frequency-domain methods
3. Time-domain methods

Pas de pré-requis. Ce cours précède le cours d'imagerie géophysique donné en GGC4. Il est associé à une journée de terrain de reconnaissance durant laquelle les principales méthodes sont appliquées, conjointement avec des méthodes géotechniques in-situ.

No prerequisites. This course precedes the geophysical imaging course given in GGC4. It is associated with a field reconnaissance day during which the main methods are applied, in conjunction with in-situ geotechnical methods.

- Griffiths, D. H., & King, R. F. (2013). Applied geophysics for geologists and engineers: the elements of geophysical prospecting. Elsevier

- Kearey, P., Brooks, M., & Hill, I. (2013). An introduction to geophysical exploration. John Wiley & Sons

- Milsom, J., & Eriksen, A. (2013). Field geophysics

- Reynolds, J. M. (2011). An introduction to applied and environmental geophysics. John Wiley & Sons