UE Géochimie des eaux et modélisation

Ce module offre aux étudiants la possibilité de travailler en groupes sur chacun des trois thèmes suivants :
In this project-oriented teaching unit, students will work in small groups on the following hydrology and hydrogeochemistry related topics:

1. Dimensionnement d’une station de traitement biologique des eaux (filtres plantés de roseaux) faisant suite à un cours et une visite d’installation de traitements en présence de professionnels du secteur, Les travaux des étudiants seront évalués et retournés avec avis et commentaires écrits.

Dimensioning calculation of a village-sized biological water treatment unit (filters planted with reeds), in association with theoretical courses and the visit of corresponding installations. This teaching is performed by professionnals. The student's work will be returned with annotations and comments.

2. Découverte de l'intérêt des isotopes en hydrologie pour tracer l'origine et les temps de transit de l'eau ou des contaminations dans les bassins versants. Cet apprentissage se fait par l'intermédiaire de synthèses d'articles scientifiques réalisées par les étudiants.

Relevant knowledge about stable isotope groundwater/watershed tracing and water dating will be gained through in-house reading of scientific publicatons and oral and written rendering.

3. Détermination du fonctionnement hydrologique et hydrochimique de la nappe au niveau du campus de Saint Martin d'Hères via l’utilisation de la plate-forme d'expérimentations et d'observation de l'eau en milieu naturel. Lors de ce projet, les étudiants réalisent eux mêmes des mesures et doivent analyser des jeux de données à haute résolution spatiale et temporelle sur les différents compartiments air, sol non saturé, nappe, rivière.

Learning the hydrological and hydrochemical aquifer functioning through the treatment of a large three year dataset obtained from our 7+3 multiparameter probes inserted in the saturated and vadose zone. This teaching refers to the university campus hydrological and hydrochemical  observatory. The students need to manage data recoverage, sensor calibration and big data handling. They learn defining and prioritizing working strategies and potential actions (e.g. big data search/selection/evaluation/presentation).

4. Apprentissage de la chimie des cations/anions majeurs des eaux potables (dureté, alcalinité, pH, bilan ionique, diagramme Piper, Stiff, Schoeller…, solubilité des carbonates/gypse, chimie des carbonates) via des exercices et des documents dédiés, l’apprentissage pratiques de l’utilisation et de la calibration/maniement d’outils associés (chromatographie ionique, laboratoire portable/colorimétrie/sondes physicochimiques) en association avec la sortie terrain du projet hydrogéochimie du campus.

Learning of the major ion water chemistry through self-learning and tutoring (dedicated documents and exercises), and guidance in the handling of physico-chemical sensors and portable colorimetric analysis tools. The transmitted knowledge includes themes such ashardness, alcalinity, pH, water ion balance, Piper & Stiff diagramme, close/open system carbonate chemistry, pH/CO2 dependent carbonate solubility and ion activity calculations. This project is backed by the aquifer data study.

Les étudiants présentent leurs avancements dans des séances de tutorats. Le rendu final est présenté par oral et écrit. Certains rendus sont à rendre en langue étrangère (e.g. anglais).

The project is based on tutoring and practical guidance. Students present the acquired knowledge in form of scientific reports and/or oral presentation, some of which are presented in a foreign language (english for french speaking students).

Lange d’enseignement / Teaching language: french, with english support, see the ‘Hydroressource’ main page.

Bibliographie

Les documents, données et matériels seront fournis sous format électronique et/ou papier.

Teaching materials, data and bibliography will be delivered in both, paper and electronic format.