Master Chimie

Parcours Polymères pour Technologies Avancées

This program’s aims at giving students the necessary knowledge in Polymer Science, and at teaching them the novel methods of synthesis, design and characterization of polymer materials with specific properties. The course is devoted to functional polymers used in biomedical applications and fields linked to renewable energies, environment and sustainable development. These fields are closely connected to the AXELERA, TENERRDIS and PLASTIPOLIS business clusters as well as to the French National Solar Energy Institute (INES) and the POLYNAT Carnot Institute. This master program involves training in and through research in polymers and gives students possibility to work within a company through additional professional training.

Professionally speaking, the jobs available to students after the master programs lie in research and development laboratories of polymer producers (chemical industry) and in industries using polymers such as microelectronics, optoelectronics, fuel cells and batteries, biomedicine, cosmetics, energy storage and conversion and coatings.

The first year of the Master M1 in Chemistry leads to four Master 2 programs: ChemTechCo, CLS, PTA and SOIPA. The different first semester courses offer a scientific knowledge in chemistry and its interfaces with life sciences and polymeric materials. During the course, the students will acquire the disciplinary skills vital for any type of chemist (in particular analytical methods, spectroscopy,experimental and bibliographic techniques, amongst others). By choosing the Polymers courses, students inclined towards the Functional Polymers M2 program will also acquire knowledge in the synthesis of polymers with controlled architecture, and in the conformational and configurational analysis of polymers. These classes are supplemented by cross-disciplinary classes focused on languages and graduate employment and by a mandatory internship (from 2 to 5 months) which enables students to get to grips with working in a team, in an academic or industrial setting, in France or abroad.

Dimension internationale :

Formation tournée vers l’international

Internationally oriented courses

Students can follow the master with course entirely taught in English, in Master 1 and in Master 2

Master 1re année : Si vous avez complété un baccalauréat en sciences ou êtes inscrit au dernier semestre d'un programme de baccalauréat en sciences, vous êtes admissible en master de chimie

Master 2e année: pour être admissible, vous devez avoir terminé ou être inscrit à une première année d'un programme de master en sciences et totaliser 60 ECTS.

Candidats d'une université étrangère: voir plus d'informations ici :  http://www.univ-grenoble-alpes.fr/fr/grandes-missions/formation/candidatures-et-inscriptions/

Pour plus d'informations, consultez la page web de la Direction de la formation continue et de l’apprentissage

Vous souhaitez candidater et vous inscrire ?

Sachez que la procédure diffère selon le diplôme envisagé, le diplôme obtenu, ou le lieu de résidence pour les étudiants étrangers.

Laissez-vous guider simplement en suivant ce lien :

3 campagnes de candidature sont organisées pour le Master 2 Polymères pour Technologies Avancées  :

Campagne 1 :

• Ouverture de campagne sur e-candidat : Du 05 au 25 mars 2018 inclus

Campagne 2 :

• Ouverture de campagne sur e-candidat : Du 03 au 22 avril 2018 inclus

Campagne 3 :

• Ouverture de campagne sur e-candidat : Du 23 avril au 13 mai 2018 inclus

Et après ?

M2 Polymères pour Technologies Avancées

Les poursuites d’études envisagées sont de deux types. Les étudiants qui ne souhaitent pas faire de thèse de doctorat entrent soit directement sur le marché du travail, soit suivent un deuxième master pour acquérir des compétences transverses, souvent dans une école de commerce. Les étudiants issus de la formation qui souhaitent poursuivre leurs études par une thèse trouvent un financement de thèse.

Secteurs d'activité

Métiers visés par le M2 :

Le diplômé́ de peut prétendre à des emplois de cadre technique ou cadre de recherche et développement dans le domaine public (laboratoires de recherches) ou privé (entreprises productrices ou utilisatrices de polymères) :

- Fabrication et production;

- Recherche fondamentale ou appliquée, expérimentation en laboratoire ou sur le terrain

- Mise au point de techniques, installation, maintenance et vente d’appareillages;

- Suivi et contrôle qualité ; Analyses;

- Transmission du savoir, diffusion des connaissances, communication et animation scientifiques, enseignement.

Insertion professionnelle

Lors de l'enquête 2014-2015, 5 diplômés répondants sont sur le marché du travail (emploi+recherche). Parmi eux, 80% occupent un emploi 30 mois après leur diplôme.